سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیرات آهنگ شاد در روح روان انسان

تاثیرات آهنگ شاد در روح روان انسان

در این پست برای شما تاثیرات آهنگ شاد عروسی در روح و روان انسان را خواهیم گفت با وبلاگ دانلود بهترین آهنگ های شاد عروسی آذری کردی افغانی همراه باشید

تاثیرات آهنگ شاد در روح روان انسان

ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی می‌دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده‌است. ولی از آنجا که همه ویژگی‌های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحه? سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می‌دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده‌ای است که دارای بخش‌های گوناگون و تخصصی می‌باشد. صدا در صورتی موسیقی نامیده می‌شود که بتواند پیوند میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.

معمولا می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا یک موسیقی شاد و غمگین است، اما این نظر معمولا برخواسته از احساسی است که با شنیدن موسیقی به فرد منتقل می‌شود. در واقع، مغز ما به موسیقی شاد و غمگین متفاوت پاسخ می‌دهد. حتی قطعه‌های کوتاه موسیقی شاد یا غمگین بر ما تاثیر می‌گذارند. یک تحقیق نشان می‌دهد که پس از شنیدن یک قطعه‌ی موسیقی کوتاه، شرکت کنندگان بیشتر تمایل داشتند که وضعیت خنثی‌ای را به عنوان وضعیتی شاد و یا غمگین تفسیر کنند تا با موسیقی‌ای که شنیده بودند، هماهنگ شود. این موضوع با دیگر حالت‌های چهره نیز اتفاق افتاد، اما بیشتر برای موقعیت‌هایی قابل توجه بود که به حالت خنثی نزدیک‌تر بودند. موضوع جالب‌تر دیگر در مورد چگونگی تحت تاثیر موسیقی قرار گرفتن احساسات این است که دو نوع احساسات به موسیقی مرتبط هستند: احساسات ادراکی و احساسات عاطفی. این بدان معنی است که برخی اوقات می‌توانیم احساسات یک قطعه‌ی موسیقی را بدون تجربه کردن‌شان، درک کنیم، که دال بر این موضوع است که گوش دادن به موسیقی غمگین برای بسیاری از نه تنها افسرده کننده نیست، بلکه بسیار هم لذت بخش است. بر خلاف شرایط واقعی، هیچ خطر و یا تحدید جدی‌ای هنگام گوش دادن به موسیقی ما را تهدید نمی‌کند، بنابراین می‌توانیم احساسات مربوطه را بدون تجربه‌ی واقعی، درک کنیم.

همه آهنگ‌های انرژتیک درون لیست موسیقی‌شان را دوست دارند. اما هنگامی که بحث خلاقیت کاری به میان می‌آید، ممکن است موسیقی بلند بهترین گزینه نباشد. تحقیقات نشان داده‌اند که سطح ملایم موسیقی نقطه عطفی برای خلاقیت است. موسیقی پس زمینه حتی بیشتر از سطوح پایین موسیقی خلاقیت انسان را تحریک می‌کند. عملکرد این قضیه به گونه‌ای است که موسیقی ملایم دشواری پردازش را افزایش داده که منجر به افزایش پردازش انتزاعی و خلاقیت بالاتری می‌شود. به بیان دیگر، هنگامی که در تلاش برای پردازش کارها هستیم، به سمت روش‌های خلاقانه‌تر می‌رویم.

به طور خلاصه، یافته‌های مطالعه را می‌توان به صورت راهنمای زیر ارائه داد:


طرفداران موسیقی بلوز دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و راحت هستند.

طرفداران موسیقی جز دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش و راحت هستند.

طرفداران موسیقی کلاسیک دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق، درونگرا و راحت هستند.

طرفداران موسیقی رپ دارای اعتماد به نفس بالا و اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی اپرا دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق و مهربان هستند.

طرفداران موسیقی کانتری و وسترن سخت کوش و اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی رِگِی دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و راحت هستند و اصلا اهل سخت کوشی نیستند.

طرفداران موسیقی دنس خلاق و اهل گردش هستند، اما مهربان نیستند.

طرفداران موسیقی ایندی دارای اعتماد به نفس پایین و خلاق هستند، اما مهربان و سخت کوش نیستند.

طرفداران موسیقی بالیوود خلاق و اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی راک یا هوی متال دارای اعتماد به نفس پایین، خلاق، مهربان و راحت هستند، اما سخت کوش و اهل گردش نیستند.

طرفداران موسیقی پاپ دارای اعتماد به نفس بالا، سخت کوش، اهل گردش و مهربان هستند، اما خلاق و راحت نیستند.

طرفداران موسیقی سول دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و راحت هستند.

به طور کلی افراد تصور می‌کنند که یادگیری یک ابزار موسیقی برای کودکان بسیار مفید است، اما در واقع این کار بسیار مفیدتر از چیزی است که انتظارش را داریم. یک مطالعه نشان داد کودکانی که سه سال و یا بیشتر آموزش نوازندگی آلات موسیقی دیده‌اند بهتر از آنهایی که آموزش موسیقی ندیده‌اند، از نظر توانایی های تبعیض شنوایی عمل کردند. این کودکان هم چنین در از نظر دایره‌ی لغت و توانایی‌های استدلال غیرکلامی امتیازات بهتری به ثبت رساندند، که شامل درک و بررسی اطلاعات بصری مانند شناسایی روابط، شباهت‌ها و تفاوت‌های میان شکل‌ها و طرح‌ها است.

تاثیرات آهنگ شاد در روح روان انسان

مطالعه‌ی دیگری که به جای موسیقی بر نویز تمرکز کرد، نشان داد هنگامی که بحث از پرتی حواس در مکالمه با دیگران به میان می‌آید، تماس‌های تلفنی یک سویه از همه بدتر هستند. پس از اینکه یک پرسشنامه مشخص کرد که به نظر 82% افراد شنیدن مکالمه‌ی تلفنی دیگران آزاردهنده است، ورونیکا گالوان، روانشناس شناختی دانشگاه سن دیگوی آمریکا تصمیم گرفت دلیل این آزار را کشف کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند که یکی از این دو گروه باید به یک سو از یک مکالمه‌ی تلفنی و گروه دیگر به مکالمه‌ی کامل گوش می‌دادند و یک پازل را حل می‌کردند. گروهی که به یک سو از مکالمه گوش می‌دادند تمرکز کمتری نسبت به گروه دیگر داشت. که محققان دلیل آن را تلاش برای حدس سوی دیگر مکالمه دانستند که فرد شرکت کننده نمی‌شنود.


خیلی از دانش آموزان و دانشجویان عادت دارند هنگام مطالعه به موسیقی گوش بدهند، اما آیا واقعا کار خوبی است؟ بعضی از افراد احساس می‌کنند گوش دادن به موسیقی دلخواه‌شان هنگام مطالعه، به حافظه‌شان کمک می‌کند، در حالیکه عده‌ای دیگر صرفا به دلیل خوشایندتر کردن فضای مطالعه به موسیقی گوش می‌دهند و حتی عده‌ای هم موسیقی هنگام مطالعه را حواس پرت کن می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد این کار می‌تواند مفید باشد اما بستگی به عوامل گوناگونی دارد که شامل نوع موزیک، لذت بردن شنونده از آن موسیقی و حتی میزان اطلاعات و آموخته‌های شنونده از موسیقی دارد. مطالعه‌‌ای نیز نشان داد افرادی که در حال فراگیری زبان جدیدی بودند، وقتی کلمات و عبارات جدید را به صورت آواز و با ریتم تمرین می‌کردند، بهتر از زمانی که به صورت عادی آنها را می‌خواندند، این کلمات را فراگرفته بودند. بنابراین هر چند ممکن است موسیقی روی حافظه اثر بگذارد اما نتایج بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر شما جزو افرادی هستید که موسیقی حواس‌تان را پرت می‌کند شاید بهتر باشد در سکوت مطالعه کنید یا تِرک‌هایی خنثی به عنوان زمینه پخش کنید.


بیخوابی یا اینسومنیا، یک مشکل جدی است که افراد در تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. رویکردهای زیادی برای درمان این مشکل و سایر اختلالات رایج خواب وجود دارد، که در این میان گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامشبخش می‌تواند روشی بی‌خطر، موثر و دردسترس باشد. در مطالعه‌ای که روی دانشجویان انجام شد، افراد به سه گروه تقسیم شدند؛ گروهی به موسیقی کلاسیک و گروهی به کتاب صوتی گوش دادند و گروهی نیز به هیچ چیزی گوش ندادند. به مدت سه هفته، یک گروه به مدت 45 دقیقه به موزیک کلاسیک آرامشبخش گوش داد و گروهی دیگر در زمان خواب به کتاب صوتی گوش داد. محققان کیفیت خواب این گروه‌ها را قبل و بعد از مداخلات ارزیابی کردند و دریافتند آنهایی که به موسیقی گوش داده بودند، کیفیت خواب‌شان به میزان قابل توجهی بهتر از کسانی بود که به کتاب صوتی گوش داده بودند یا به هیچ چیزی گوش نداده بودند. از آنجایی که موسیقی یک درمان موثر برای مشکلات خواب است، می‌تواند یک روش آسان و بی‌ضرر برای درمان بیخوابی باشد.


یکی دیگر از فواید روانی موسیقی این است که شما را شادتر می‌کند. در یک بررسی که در مورد دلایل گوش دادن افراد به موسیقی صورت گرفت محققان دریافتند موسیقی پخش شده، نقش مهمی در بهبود خلق و خو دارد. موسیقی به افراد کمک کرده بود بهتر بتوانند به خلق بهتری دست پیدا کرده و خودآگاهی بیشتری پیدا کنند. مطالعه‌ی دیگری دریافت گوش دادن آگاهانه و انتخابی به موسیقی مثبت می‌تواند در عرض دو هفته، اثرش را به خوبی نشان بدهد. از افراد خواسته شد سعی کنند به مدت دو هفته هر روزحس و حال خود را با گوش دادن به موسیقی مثبت تقویت کنند. وقتی بعدا از آنها خواسته شد میزان احساس شادی‌شان را توصیف کنند، گزارش کردند که بعد از دو هفته احساس شادتر بودن می‌کردند.


یک تاثیر روانی مهم دیگر موسیقی، توانایی‌اش در افزایش عملکرد ورزشی است. معمولا در گام‌های افراد هنگام راه رفتن و دویدن، ریتمی وجود دارد، دانشمندان کشف کرده‌اند که افزودن یک ریتم کوبشی قوی و تند می‌تواند افراد را تشویق کند تا سرعت خود را بالا ببرند. دوندگان با گوش دادن به موزیک نه تنها می‌توانند سریع‌تر بدوند بلکه احساس انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه دادن و رسیدن به استقامتی بیشتر خواهند کرد. ریتم ایده آل برای تمرین، چیزی بین 125 و 140 ضربه در دقیقه است. تحقیقات نشان داده هماهنگ کردن حرکات بدن با ریتم موسیقی می‌تواند منجر به بهتر شدن عملکرد و افزایش تحمل و استقامت شود و این تاثیرات، در مورد تمرینات با شدت پایین تا متوسط، بیشتر به چشم می‌خورد. به عبارتی دیگر، یک فرد معمولی با گوش دادن به موسیقی، بیشتر از یک ورزشکار حرفه‌ای می‌تواند از فواید موسیقی بهره مند شود. به گفته‌ی محققان، موسیقی می‌تواند برانگیختگی هیجانی و فیزیولوژیکی بیشتری نسبت به محرک‌های دارویی یا مخدر ایجاد کند. حتی گوش دادن به موسیقی قبل از رفتن به باشگاه نیز می‌تواند مانند یک محرک عمل کند. واقعا چگونه موسیقی می‌تواند عملکرد ورزشی را بهتر کند؟ گوش دادن به موسیقی هنگام تمرین و فعالیت، درک و دریافت فرد از تقلا و خستگی را کم می‌کند، در نتیجه فرد سخت‌تر کار می‌کند اما به نظرش نمی‌رسد که در حال تلاش بیشتری است، زیرا توجه او به موسیقی است و احتمال اینکه متوجه علائم تلاش و خستگی مانند تندتر شدن تنفس، عرق ریختن و سوزش عضلات شود خیلی کمتر خواهد شد.